WPŁYW EKRANU NA ROZWÓJ DZIECI

DZIECI Z TABLETEM.jpg

Dlaczego małe dzieci nie powinny korzystać w urządzeń cyfrowych?

O telewizji i komputerze często mówi się, że są to nasze „okna na świat”. Trudno zaprzeczyć tej opinii. Zarówno jeden, jak i drugi wynalazek sprawiają, że mamy wręcz nieograniczony dostęp do informacji z najbardziej oddalonych zakątków świata. Obsługa komputera już w tej chwili staje się umiejętnością wręcz podstawową. Z tego też względu, większość rodziców, stara się zapoznawać swoje dzieci z tymi wynalazkami. W dzisiejszych czasach oprócz miśków, lalek i samochodów to właśnie telewizor i komputer, stały się nieodłącznymi, a niekiedy wręcz podstawowymi, elementami wyposażeniem większości pokoi dziecięcych. Rozwiązanie to jednak nie zawsze pozytywnie wpływa na rozwój naszych pociech. Dziecko spędzające czas przed ekranem zostaje pozbawione obcowania z drugim człowiekiem. Jego słownictwo nie wzbogaca się, a mowa i wymowa nie mają okazji do rozwijania się w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Bodźce płynące z ekranów urządzeń takich jak komputer, telewizor, smartfon, powodują zahamowanie naturalnego rozwoju komórek lewej półkuli mózgu (odpowiedzialnej za tworzenie i odbieranie mowy). Język nie rozwija się lub czyni to z wielkim opóźnieniem. Powoli zmniejsza się naturalne zainteresowanie światem. Gry komputerowe, bajki stają się ciekawsze niż wycieczka rowerowa, spacer czy zabawa z rówieśnikiem. Często powtarzający się schemat takiej formy spędzania czasu wolnego skutkuje rozleniwienia naszych dzieci i niechęcią do podejmowania przez nie jakiejkolwiek aktywności. Spędzanie czasu przed ekranami niszczy wzrok, deformuje kręgosłup dziecka, prowadzi do nadwagi.

Z tego powodu rekomenduje się:
od 0 do 18 miesiąca życia – brak dostępu do mediów cyfrowych, z wyjątkiem rozmów
z użyciem wideo komunikatorów, czyli na przykład Skype.
od 18 do 24 miesiąca życia – możliwie jak najmniej kontaktu z mediami cyfrowymi. Rodzic powinien uczestniczyć z oglądaniu / graniu z dzieckiem, aby kontrolować, z czym ma kontakt oraz objaśniać i komentować treść. W ten sposób dzieci uczą się z bajek znacznie więcej.
od 2 do 5 roku życia – nie więcej niż jedna godzina dziennie kontaktu z mediami elektronicznymi. Nadal zaleca się, żeby rodzic uczestniczył w korzystaniu z ekranów.

Jak chronić dziecko przed szkodliwym wpływem gier komputerowych i telewizji?

Rodzice powinni wiedzieć w jakie gry grają ich dzieci i dobierać je stosownie do wieku
Zleca się ustalenie z dziećmi z jakich gier mogą korzystać a które z gier są dla nich niedozwolone i dlaczego
Sam zakaz nie wystarczy trzeba rozmawiać z dziećmi o wpływie gier
Proponujmy gry edukacyjne, logiczne, programy do nauki języków obcych itp. (squla.pl, cambridge.pl)
Dzieci korzystają z telewizora i komputera tylko pod czujnym okiem opiekunów
Konsekwentnie stosować zasadę: najpierw obowiązki, potem przyjemności
Pokazujmy inne formy spędzania czasu wolnego: zabawa na świeżym powietrzu, spacer, wspólna zabawa z równieśnikami

Na czym polega mądre oglądanie telewizji?

Polega ono przede wszystkim, na wspólnym oglądaniu telewizji z dzieckiem. Poza tym ważne jest aby nauczyć dziecko oglądania konkretnych programów, które wcześniej wspólnie wybierzecie, a nie „oglądania telewizji” poprostu. Mądre oglądanie telewizji to zatem wskazywanie dzieciom korzystnych dla nich przekazów i wybieranie dobrych bajek. To my rodzice wybieramy co dziecko będzie oglądać a nie dziecko.
Ustalcie również ograniczenia czasowe w oglądaniu telewizji i godziny, w jakich można ją oglądać. Ważne by dzieci nie oglądały bajek w trakcie jedzenia, co odsuwa je od tej czynności, czy tuż przed pójściem spać – mogą pojawić się kłopoty z zasypianiem czy snem w związku
z emitowaniem niebieskiego światła. I ostatnia istotna kwestia: mądre oglądanie telewizji to także, niewstawianie telewizora do pokoju dziecka.

Należy pamiętać , że dzieci najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia i zainteresowania ze strony dorosłych. Spędzając czas wspólnie z dzieckiem: na zabawie, spacerze, rozmowie wzmacniania jest więź rodzinna która może skutecznie uchronić dziecko przed negatywnym wpływem gier i telewizji


Bibliografia:
Kołodziejska D.- Telewizja wpływa na rozwój dziecka- „Edukacja
i dialog”, nr 3, 2002
https://dziecisawazne.pl/zezlomuj-telewizor-dziecko-bez-telewizora/
https://www.wymagajace.pl/ile-bajek-moze-ogladac-dziecko-rekomendacje-dotyczace-mediow-cyfrowych/
https://dziecisawazne.pl/urzadzenia-cyfrowe-a-rozwoj-mowy-dziecka/

Miejskie Przedszkole Nr 16 w Puławach

24 - 100 Puławy

ul Krańcowa 9

mp16@um.pulawy.pl

81 458 6451

Powrót na początek strony