Zajęcia komputerowe z dziećmi przedszkolnymi
Przykłady sytuacji edukacyjnych przy komputerze z dziećmi w wieku przedszkolnym
I. Zajęcie z całą grupą
Temat : „ Nasz komputer”- spotkanie przy komputerze.
CELE:
· Zaznajomienie dzieci z elementami i budową komputera
· Rozumienie znaczenia i przydatności komputera w życiu człowieka
· Rozwijanie zainteresowań i ciekawości poznawczej dziecka
· Przełamywanie lęków i obaw przed obsługą komputera
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Pokaz i krótkie omówienie części komputera
Najważniejsze elementy komputera to:
OBUDOWA- w niej znajduje się serce komputera (mikroprocesor). Dzięki niemu można uruchomić w komputerze programy zapisane na twardym dysku , płycie CD – ROM lub dyskietkach. Aby tego dokonać należy ów program wpisać do pamięci komputera . W obudowie komputera są również dodatkowe układy elektroniczne , nazywane kartami. Najważniejsza z nich to karta graficzna , która umożliwia wyświetlanie obrazu na monitorze. Często używana jest karta dźwiękowa , do której dołączone są zwykle głośniki , dzięki nim komputer może wydawać różne dźwięki.
KLAWIATURA – umożliwia wydawanie komputerowi poleceń oraz uruchamianie programów. Znajdują się na niej litery alfabetu , cyfry i inne znaki. Dzięki niej możesz pisać na komputerze różne teksty i cyfry.
MONITOR –na ekranie monitora wyświetlane jest to , co komputer chce ci przekazać.
MYSZ – służy do wskazywania różnych miejsc na ekranie monitora. Przesuwając myszką po ekranie możesz np. rysować obrazki
DRUKARKA – służy do drukowania wyników pracy przy komputerze . Dzięki niej wpisany klawiaturą tekst lub narysowany myszka obrazek z łatwością przeniesiesz na papier.
2. Oglądanie , dotykanie , rozmowy – dzielenie się doświadczeniami wyniesionymi z domu.
3. Próby pisania swoich imion na komputerze.
II. Zajęcie z grupą kilkuosobową
TEMAT : „ Brzydkie kaczątko „- układanie komputerowych puzzli.
CELE:
· Rozróżnianie i nazywanie podstawowych elementów zestawu komputerowego
· Wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce
· Pokazanie zastosowania komputera
· Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
· Wyrabianie sprytu podczas posługiwania się myszką
PREBIEG ZAJĘCIA:
A. Część wstępna:
· powitanie
· włączenie komputera
B. Część główna:
· Przypomnienie nazw i przeznaczenia poszczególnych urządzeń zestawu komputerowego.
· Poznanie ikon znajdujących się na pulpicie – ich wygląd , nazwa , co oznaczają
· Uruchomienie z pomocą nauczyciela komputerowych puzzli z płyty CD; demonstracja prawidłowego sposobu otwierania napędu , wkładania i trzymania płyty, pokazanie pracy myszką podczas układania puzzli
· Wykonywanie poleceń według instrukcji nauczyciela , pokaz ułożonych puzzli
C. Część końcowa:
· Dzieci pod okiem nauczyciela prawidłowo kończą zabawę oraz wyłączają komputer.
III. CYKL ZAJĘĆ PRZY KOMPUTERZE Z WYKORZYSTANIEM PROGRAMU PAINT
Zajęcia z kilkuosobową grupą dzieci
TEMAT: Spotkanie przy komputerze – malowanie i rysowanie.
CELE:
· Umożliwienie dziecku zastosowania komputera w praktyce
· Poznanie narzędzi programu Paint i zasad pracy z nim
· Doskonalenie umiejętności posługiwania się programem Paint
· Kształtowanie umiejętności posługiwania się myszką
· Wykonywanie prac plastycznych na komputerze
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
A. Część wstępna:
· Powitanie dzieci
· Ustalenie kolejności pracy przy komputerze
· Uruchomienie pod kierunkiem nauczyciela komputera
B. Część główna:
· Omówienie programu graficznego Paint i narzędzi do pracy(szczególnej uwadze dzieci polecam pasek narzędzi , informuję ich jak prawidłowo wybrać je i kiedy zastosować)
· Dzieci wykonują samodzielnie pracę, nauczyciel służy pomocą w razie potrzeby
Etapy pracy z programem Paint:
– rysowanie linii w różnym kolorze
– rysowanie dowolnych figur zamkniętych i wypełnianie ich kolorem
– rysowanie figur geometrycznych , wypełnianie ich kolorem
– rysowanie postaci – drukowanie
– rysowanie drzew , kolorowanie drzew , dorysowywanie postaci , wypełnianie kolorem – drukowanie
– „Zima” – tworzenie dowolnych obrazów , wypełnianie odpowiednim kolorem – drukowanie
– Wykonanie pocztówki na Święta Wielkanocne – rysunek wg własnego pomysłu (próby dołączenia pisania – z pomocą nauczyciela)
– „Wiosna”- tworzenie kolorowych , fantazyjnych prac. Zadaniem dzieci jest wypełnienie całej kartki kolorem- drukowanie
– Tworzenie dowolnych rysunków.
C.Część końcowa:
· Oglądanie wydrukowanych prac
· Prawidłowe zamykanie programu Paint i wyłączanie komputera